Column

Sunday, February 20, 2011

HENPON HILANG

Jumaat lepas ada kejadian yang langsung aku tak sangka-sangka berlaku kat aku.  Kejadian henpon hilang!!! Waaaa.... Memang nangis tau!  Nak tau camne boleh terjadinya peristiwa tu?  Ha, baca entri ni sampai habis tau.

Jumaat lepas aku join perarakan Maulidur Rasul Peringkat Kementerian aku kat KL.  Aku dengan geng ofis ler (kontinjen ofis).  Ada la dalam 35 orang.    Kitorang gerak dari ofis naik bas.  Dah la gerak lambat sebab masalah teknikal.  Biasalah kan memasing dengan songeh tersendiri kan (agak-agak korang paham tak ayat aku ni.  Tak paham pun buat-buat paham je la ye).  Sampai je kat tapak program, bos aku dah geleng kepala sebab sampai sangatlah lambatnya.  Nasib baik masih qualified.  Kalau tak, memang nangis la semua.  Ye lah dah berlatih bagai nak rak sehari sebelum hari pertandingan kan, tetiba disqualified.  Mau tak melalak kat situ. 

Habis je perarakan, ada pulak ceramah oleh Ustaz Hizbur Rahman (Naib Johan program Imam Muda).  Memang best.  Lepas tu adalah persembahan-persembahan oleh artis in-house kementerian.  Kitorang semua dapat sorang satu bunga telur warna putih.


Putih suci...

Acara kemuncak, makan tengahari.  Memang balun la kan.  Almaklumlah dari pagi tak makan.  Perut pun dah menyanyi dan berzanji minta diisi..Huhu...Menu, nasi beriyani daging, ayam masak merah, acar buah, buah-buahan, rendang daging kambing dan air oren (manis ya amat).  Lepas makan, perut dah kenyang, apa lagi kan, balik time!!!  Memang meriah sungguh.

Lepas dah naik bas, bas pun dah jalan, baru aku tersedar henpon aku tak ada kat aku.  Cari dalam beg pun tak ada.  Minta frenz aku call pun tak ada rasa getarannya dalam  beg (vibration la tu).  Sah sah la tak ada dalam beg.  Yang lagi best nak dijadikan cerita, henpon aku tu dalam mode silent.  Konpom tak dengar ar kalau call kan.. Aku cari merata.  Atas kerusi, bawah kerusi, dalam beg (walaupun tau memang tak ada dalam tu).  Memang nak nangis sangat rasanya.  Tapi tahan je.  Aku yakin aku memang bawa henpon tu naik bas.  Tu yang aku terus mencari.  Sampai je kat ofis, aku masuk dalam kereta terus nangis.  Aku risau sangat bila henpon hilang sebab data penting semua dalam tu. 

My handphone is my organizer ok!! 

Lepas semua orang dah masuk ofis, memasing tanya aku 'henpon ko hilang ke shila?'.  Aku dah macam tak kuasa nak menjawab.  Tapi jawab gak la.  Yang semua boleh tahu tu sebab aku post kat FB aku.




Lepas dah usaha macam-macam, Abg Hadi, ofismate aku syorkan aku baca 'alam nasyrah' sambil ikhtiar cari henpon aku yang hilang tu.  Kawan aku si Azhar pulak berusaha gak carikan balik henpon aku tu dalam bas yang kitorang naik tadi.  Nak dijadikan cerita, Azhar jumpa henpon tu kat tempat yang sama dengan aku cari sebelum tu.  Macam nak menjerit aku bila dapat balik henpon tu.  Memang berterima kasih sangat-sangat aku kat semua kengkawan yang tolong aku.  Terus buat sujud syukur ko!!  Ha, amik.  Seronok sakan rasanya.

Iktibar untuk aku kali ni, jangan mudah lupa!!  Rasa macam hilang nyawa je...

No comments: