Column

Tuesday, February 22, 2011

Salah Siapa?

Nama pun manusia kan.  Setiap kali buat salah memang jarang ada yang terus minta maaf dan mengaku kesalahan.  Yang pointing to others tu memang baanyakkk sangat.  Susah sangat ke nak minta maaf dan mengaku salah tanpa tuduh orang lain? 

Ikut pengalaman aku, pernah jugak aku buat macam ni.  Ngehh....  Biasalah kan, nak elak dari hukuman.  Especially time sekolah rendah dulu.  Sendiri buat salah (speak in Malay) tapi tuduh kawan sebelah.  Kesian kat kawan tu sebab dia yang kena rotan dengan cikgu.  Sekolah aku dulu tak boleh cakap Bahasa Melayu.  Wajib cakap English.  Nak cakap bm pun kena bisik-bisik tapi bisik-bisik pun kena jugak.  Bila dah naik secondary school, aku pulak yang kena macam tu.  Kawan yang buat jahat, aku yang kena tuduh. Balasan. Tapi yang kena pukul, kena denda, dua2 kena (aku dan si pengadu)..hahaha...baru adil kan!!

Bila dah habis sekolah, masuk poli jadi kureng baik sikit tapi tak adalah sampai kena tatatertib kan. Masih berhemah lagi tau aku ni walaupun agak kureng sikit.  Kekeke.... Kowtim dengan warden blok, pak guard bila nak outing lepas waktu (malam la ni).  So, tak adalah kena marah atau kena denda dengan ketua warden dan felo.  Ada ciri-ciri berhemah ke macam ni?? Up to you..

Habis zaman study, dah kerja, pandai pulak bercinta.  Time ni memasing tak nak mengaku salah sendiri.  Selalu aku je yang mengalah.  Mengaku bersalah dan minta maaf sebab dia yang ajar aku macam tu.  Alih-alih dia pulak yang tak buat macam tu.  Cakap tak serupa bikin! Huh!! Tapi...tapi kan (ada tapi nya pulak) bila nak pujuk aku memang dia sangat-sangat mengalah dan mengaku salah.  Tapi...tapi...(ada tapi lagi..) bila dah okay sehari dua, dia buat balik.  Ni lah karenah orang bercinta kan.  Kejap ok, kejap tak ok.  Lagi satu bila kita dah terangkan perkara yang sepatutnya, masih jugak tak paham-paham.  Isy...memang buat orang naik darah.  Nasib baik aku ni ada ilmu asas kesabaran (chewaahhh!!)

As conclusion, aku tetap sayang dia (tetiba kan...) walaupun kengkadang dia menyakitkan hati aku. (Dia je ke?? Ha, ni salah siapa?)

2 comments:

Unknown said...

x der sesapa pun salah.. nak salahkan orang lain.. sumtimes kita sendiri salah... nak salahkan diri sendiri.. mmg payah nak ngaku salah... but sumtimes.. in certain situation we need to admit our mistake.. n sumtimes based on situation juga kita kena please other people.. but not to much lah.. melampau arr kalau nak please manjang kan....

apa pun semua tuh lumrah hidup...

SHILAZIZI said...

majoriti manusia kat dunia ni mmg mcm tu...anyway, thanks chyralis for the comment.